att att*
Några obestämda återger okända förlagor med oerhörd noggrannhet men fastnar i det outtalade och nedtecknar ingens obestämbarhet. Likväl, där ingen kropp tar vid och ingen klar betydelse framställs, gör sig andra figurer och andra utsagor tillkänna. Där det tvetydiga tillåts utvikas. Genom en härva som tillhör ingen, genom en rappsnabb övermått hypertydliga o-ägda rörelser. Utförda av en flock ryggradslösa språkmaskiner med oförklarligt dålig hållning, tysttalandes med hypertydligt uttal. Nära inpå, flera mil bort.
Denna koreografi uppstår vid en serie överföringar av föregivna rörelser, vari de dansande antropomorfa hänger sig fullständig exakthet i beskrivande genom att avstå från tolkning eller annan erövringsstrategi – och medan de dansar med ovillkorlig lojalitet till förlagan, införlivar de sig själva inom flera platser. Vi ser en koreografi som är en mångfald specifika narrativ. Varseblivna och framställda men aldrig beslagtagna. Inte för oss att begripa eller någonsin behärska, utan att erkänna och besvara – och genast lämna därhän.
*Titeln att att är tagen från Johan Jönsons text Att att dröngrajma, en politisk essä i format av en poetisk mono-dialog utifrån vilken Cristina Caprioli, ccap och Johan Jönson utstakat The Piece, Other Pieces, 60Pieces, att att och flera, ännu pågående koreografiska ansatser.
koreografi och film/ljus Cristina Caprioli
redigering Madeleine Lindh
medverkande Madeleine Lindh, Love/Kim Källman, Sofie Augot, Philip Berlin, Ulrika Berg, Emelie Johansson, Louise Perming, pavleheidler, Sebastian Lingserius, Pontus Petterson
att att är en serie koreografier från 2012 – 2015 som har spelats i Stockholm, New York, Philadelphia, Köpenhamn och Berlin